■ 1- آيا نماز در زمان ادیان پیش از اسلام بوده است؟ و اگر وجود داشته شکل و طرز خواندن آن در اديان مسيحي و يهودي و ساير اديان آسماني چگونه بوده است؟

پاسخ: با مطالعه پيرامون تاريخ اديان و مذاهب و همچنين آيات و روايات نقل شده از معصومين (عليهم السلام )،اين مطلب كاملاً روشن مي گردد كه قديمي‌ترين عبادت در تمامي اديان پيش از اسلام نماز بوده است. در مورد سابقه تاریخی نماز در روایتی از امام صادق عليه السلام نقل شده است:« هِيَ آخِرُ وَصَايَا الْأَنْبِيَاءِ ع» ؛« نماز آخرین وصیت و سفارش پیامبران بوده است» و از این روایت به روشنی فهمیده می شود که تمامی یکصدو بیست و چهار هزار پیامبر با نماز مانوس و سفارش کننده به آن بوده اند.
برخي آيات و روايات كه بيانگر نمازگزار بودن پيامبران صاحب شريعت و پيروان آنها است به شرح ذيل مي باشد:
از هنگام اقامت حضرت آدم و حوا (علیهماالسلام)در زمین، خداوند نماز را بر حضرت آدم ( علیه السلام) واجب کرد.
کشتي نوح(ع) داراي پنجره ها و سوراخ هايي بود که از آن نور خورشيد به داخل منعکس مي‌شد و از اين طريق وقت نماز را تشخيص مي‌دادند .
حضرت ابراهيم آن‌گاه که همسر و فرزند خود را در کنار کعبه نو بنياد نهاد دست به دعا برداشت و به خداي متعال چنين گفت: خدايا من، خاندان خود را در سرزميني غير حاصل خيز و کنار خانه ات ترک نمودم تا نماز را به پا دارند پس دلهاي مردم را در هواي(گرو) آنان قرار ده .
وقتي حضرت موسي(ع) به کوه طور آمد و پيام رسالت را دريافت نمود خداوند به او فرمود: من خداي يکتا هستم. پس مرا عبادت کن و نماز را بپا دار .
حضرت عيسي(ع) در گهواره به امر خداوند اينگونه سخن گفت: من بنده خدا هستم که کتاب آسماني را بر من نازل کرد ومرا پيامبر قرار داد و هر جا که باشم مرا مايه برکت قرار داد و به نماز و زکات تا وقتي که جان در بدن دارم مرا توصيه نمود .
علاوه بر پيامبران اولوالعزم، در آيات و روايات متعددي از نماز پيامبراني همچون شيث(ع)، ادريس(ع)، يونس (ع)، صالح(ع)، اسماعيل(ع)، اسحاق(ع)، يعقوب(ع)، لوط(ع)، شعيب(ع)، داوود(ع)، زکريا(ع)، ايوب(ع) و... سخن به ميان آمده كه همگي گويا وجود نماز در تمامي اديان و شريعت هاي پيش از اسلام مي باشد .
اما در خصوص كيفيت و چگونگي اقامه نماز در اديان مسيحي و يهودي و ساير اديان آسماني پيش از اسلام بايد گفت: آنچه بر اساس تاريخ اديان و آيات و روايات غير قابل انكار مي باشد اين است كه نماز به عنوان عبادت در كليه اديان وجود داشته و دارد و متناسب با تکامل دین، روند تکاملی داشته است و این تکامل در دین مبین اسلام – همانند جنبه های دیگر آن معارف، مثل قوانین، و مقررات اجتماعی – متناسب با انسان رشد یافته عصر خاتمیت به اوج خود رسیده است .
یهودیان روزی سه بار نماز می خوانند. نماز صبح، نماز عصر و نماز مغرب نماز در کنیسه بهتر است و در صورتی که حداقل که حداقل ده نفر مرد حضور داشته باشند، نماز جماعت برقرار می شود. در این حال یک نفر کاهن، لاوی یا مسن ترین فرد که عبری را خوب می داند، جلو می ایستد و دعاها و متونی از تورات را می خواند. معروف ترین عباراتی که می خوانند شِمَع (بشنو) ( Shema ) نام دارد که عبارت است از:« ای اسرائیل بشنو؛ یهوه خدای ما یهوهِ واحد است. پس یهوه خدای خود را به تمامی جان و تمامی قوت خود محبت نما».
شستن دست ها تا مچ ( وضو) و بستن بازوبند و پیشانی بندی که در آن آیاتی از تورات نوشته شده (تفیلین) ( Tefilin) برای مردان در نماز صبح واجب است . قبله یهود شهر اورشلیم است.
در مسیحیت نماز به شیوه خاصی که در اسلام وجود دارد مطرح نیست، بلکه آنها در برابر خدا دعا بجا می آورند. مسیحیان کاتولیک پیش از ورود به کلیسا با آب مقدس خود را تطهیر می کنند، به این صورت که دست خود را در آب فرو برده و به صلیب می کشند.
یکی از دعاهای مرسوم برای برگزاری نماز، دعای زیر است:« ای پدر ما که در آسمانی نام تو مقدس باد، اراده تو چنان که در آسمان است در زمین نیز به انجام رسد. نان کفاف امروز ما را بده، گناهان امروز ما را ببخش چنان که ما نیز کسانی را که به ما بدی می کنند ببخشیم. ما را در آزمایشی نیاور، بلکه از شریر رهایی ده؛ زیرا ملکوت، قوت و جلال از آن توست.«آمین».
البته برخی از حرکت های بدن مانند دست ها را رو به آسمان گرفتن و یا خم کردن زانو در نماز مسیحیان مرسوم است.
بنابر آنچه گفته شد؛ نماز در ادیان آسمانی گذشته نیز سابقه داشته است اگر چه برگزاری آن به شکل های متفاوت بوده است.
1394/9/28 ساعت 13:46
کد : 36
لینک مطلب

■ چرا در نمازهای روزانه تنها 17 ركعت نماز واجب شده نه كمتر و نه بيشتر؟

احكام دين، دو دسته‌اند: الف) احكامي كه فلسفه و حكمت آنها بيان شده است؛ مانند روزه، حج و شراب و.... ب) احكامي كه فلسفه آن بيان نشده است؛ مانند تعداد ركعت نمازها. اما درباره سبب بيان نشدن علل و حكمت‌هاى بعضى از اَحكام (مانند تعداد ركعت نمازها) چند ...

■ بنده فارس زبانم که با ادبیات عرب آشنایی ندارم توانایی درک معانی اصلی یک کلمه برایم غیر ممکن است و در توان تمام مردم هم نیست که بخش زیادی از عمر خود را صرف یاد گیری زبان عربی در حد کمال کنند لذا از درک معانی آن عاجزند و عملا این نماز تاثیری در نحوه دیدگاهشان نسبت به خدا نخواهد داشت مگر نه اینست که نماز برای بیاد خدا بودن و خدا را ناظر بر احوال خویش دیدن است پس من فارس زبان چگونه کلماتی ادا کنم که عمق معنایش را ادا کنم که عمق معنایش را نمیفهمم و صرفا برایم تکراری شده. دوم: خداوند خود گفته از چیزی که نسبت به آن علم نداری پیروی نکن در ضمن کجای قران گفته نماز را باید به عربی خواند؟ سوم: عامل وحدت بخش میان مسلمانان زبان انها نیست بلکه افکار انهاست، عقاید و نحوه تفکر انها درباره دین و دینداری و خداست، چگونه 200 نماینده از کشورهای مختلف در سازمان ملل گرد هم جمع میشوند و درباره عناوین مختلفی عناوین مختلفی به اشتراک میرسند و بیانیه صادر میکنند با انکه زبان همدیگر را نمیدانند.... چون تفکرشان به یک سمت است، چون اعتقاد دارند برای رسیدن به اسایش و صلح باید اهداف مشترک داشته باشند و اما کشورهای اسلامی چطورند ....؟؟؟؟

در پرسش فوق چند پرسش مطرح هست که به ترتیب پاسخ خواهیم گفت : اول اینکه نمی توانید عمرتان را صرف یادگیری زبان عربی کنید که در نهایت معنای کلمات نماز را بدانید، برای یاد گرفتن معنای نماز صرف عمر لازم نیست تنها چندبار معنای آن را بخوانیم و دقت کنیم چون ...

■ اگر هنگام نماز جماعت از امام عقب و یا جلو بیافتیم، نماز به جماعت صحیح است یا خیر؟

مأموم باید افعال نماز را با امام یا کمی دیرتر از امام به جای آورد و اگر عمداً از امام جماعت پیش افتد یا مدتی پس از او به جای آورد، نمازش به فرادا صحیح بوده ولی جماعت محسوب نمی شود. منبع: leader.ir ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز