■ نماز چه نقشی در تربیت اخلاقی افراد دارد؟

پاسخ از طرف مدیر قنوت: 1.رام کردن نفس و از بین بردن تکبّر
حضرت علی (علیه السلام) مى فرمايد: «نماز به همه وجود انسان آرامش مى بخشد، چشمها را خاشع و خاضع مى گرداند، نفس سركش را رام، دلها را نرم و تكبر و بزرگ منشى را محو مى كند.» (1)
2.زنده كردن حس شكر گزاري
پرستش خدا حس تقدير و شكرگزارى را در انسان زنده مى‏كند، قدر دانى از مقامى كه نعمتهاى پرارزشى را در اختيار انسان نهاده، نشانه لياقت و شايستگى او نسبت به الطافى است كه در حق او انجام گرفته است.
امام زين العابدين راجع به عبادت پيامبر خدا (صلی الله عليه و آله) فرموده اند: آنقدر پيامبر در نماز ايستاد تا قدمهايش ورم كرد چنان در روزه دارى تشنه مي شد آب دهانش خشك مي گرديد، گفتند يا رسول الله مگر خداوند وعده مغفرت به شما نداده است؟ مي فرمود آيا بنده شكرگزار خدا نباشم؟! (2)
3.بهترين وسيله براى خويشتن دارى و كنترل غرايز
از لحاظ تربيتي، ياد خدا بهترين وسيله براى خويشتن دارى و كنترل غرايز سركش و جلوگيرى از روح طغيان است.
«نمازگزار» همواره به ياد خدا مى‏باشد، خدايى كه از تمام كارهاى كوچك و بزرگ ما آگاه است، خدايى كه از آنچه در زواياى روان ما وجود دارد و يا از انديشه ما مى‏گذارد، مطلع و باخبر است.
از اين نظر قرآن يكى از اسرار نماز را ياد خدا معرفى مى‏كند: « نماز را براى ياد من بپادار!» (3)
4.دورى از گناه:
نمازگزار ناچار است كه براى صحت و قبولى نماز خود از بسيارى از گناهان اجتناب ورزد؛ مثلاً يكى از شرايط نماز مباح بودنِ آب وضو و غسل، لباس و مكان نمازگزار است و اين سبب مى‏شود كه گرد حرام نرود و در كار و كسب خود از هر نوع حرام اجتناب نمايد؛ زيرا بسيار مشكل است كه يك فرد تنها در امور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقيد شود و در موارد ديگر بى پروا باشد.
خداوند مى‏فرمايد: « و نماز را برپا دار، كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه بازمى‏دارد...» (4)
اگر نمازگزار متوجه باشد كه شرط قبولى نماز در اين است كه نمازگزار زكات و حقوق مستمندان را بپردازد؛ غيبت نكند؛ از تكبر و حسد بپرهيزد؛ از مشروبات الكلى اجتناب نمايد و... نمازگزار حقيقى ناگزير است تمام اين امور را رعايت كند.
5.غفلت زدايى‏
بزرگ‏ترين مصيبت انسان آن است که هدف آفرينش خود را فراموش کند و غرق در زندگى مادى و لذائذ زودگذر گردند، اما چون نماز در هر شبانه روز پنج بار انجام مى‏شود، مرتباً به انسان اخطار مى‏کند و هشدار مى‏دهد و هدف آفرينش او را خاطر نشان مى‏سازد... و اين نعمت بزرگى است که انسان وسيله‏اى در اختيار داشته باشد که در هر شبانه روز چند مرتبه به او بيدار باش گويد. (5)
امام رضا عليه السلام فرمودند: « (مردم خدا را عبادت مي كنند ) براى اين كه ذكر او از يادشان نرفته و تارك مراسم ادب نشده و نسبت به امر و نهى او مرتكب لهو نشوند حال اگر بدون انجام مراسم عبوديت به حال خود واگذارده شوند روزگار دراز بر آنها بگذرد و دلهايشان سخت و قسى گردد.» (6)
__________________
(1)«تَسْكيناً لِاَطْرافِهِم، تَخْشيعاً لِاَبْصارِهِم، تَذْليلاً لِنُفُوسِهِمْ، تَخْفيضاً لِقُلُوبِهِم، اِزالَةً لِلْخَيْلاءِ عَنْهُم» ؛ (نهج البلاغة، خطبه 192 نهج البلاغه ؛ ص 294)
(2)كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَقِفُ فِي الصَّلَاةِ حَتَّى تَرِمَ قَدَمَاهُ وَ يَظْمَأُ فِي الصِّيَامِ حَتَّى يُعْصَبَ فُوهُ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ لَمْ يَغْفِرْ لَكَ اللَّهُ- ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ فَيَقُولُ ص أَ فَلَا أَكُونُ عَبْداً شَكُورا . (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏46 ؛ ص57)
(3)«اقم الصلوة لذكرى» (طه : 14)
(4)« وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ....» ؛ (عنكبوت : 45)
(5)مكارم شيرازى ناصر، تفسير نمونه‏، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1374 ش‏، اول‏، ج 16، ص 290 - 291
(6)فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ لِمَ تَعَبَّدَهُمْ قِيلَ لِئَلَّا يَكُونُوا نَاسِينَ لِذِكْرِهِ وَ لَا تَارِكِينَ لِأَدَبِهِ وَ لَا لَاهِينَ عَنْ أَمْرِهِ وَ نَهْيِهِ إِذَا كَانَ فِيهِ صَلَاحُهُمْ وَ فَسَادُهُمْ وَ قِوَامُهُمْ فَلَوْ تُرِكُوا بِغَيْرِ تَعَبُّدٍ لَطَالَ‏ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ وَ قَسَتْ قُلُوبُهُم‏ ؛ (علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص256)

محتوا : برنامه اندرویدی پرسمان نماز
1397/2/22 ساعت 10:56
کد : 459
لینک مطلب

■ چرا ما آثار نماز را در زندگی خود نمی بینیم؟ آيا اگر انسان به نمازش توجه کنه مي تونه اميدوار باشه که تمام جوانب زندگيش خوب ميشه؟ اخلاقش خوب ميشه؟ از صفات زشت ديگه دست بر مي داره و...؟ گناهان رو ترک مي کنه و....كلا برای دست یابی به آثار نماز چه باید کرد؟

بي اعتنايي به نماز و توجه نکردن و عدم رسيدگي به آن، سبب شده که نماز امري ساده، بي ارزش و پيش پا افتاده شناخته شود و گروهي آن را کاري بي فايده و عملي بي اثر در زندگي خود بدانند و حتي کار به جايي برسد که عده اي بگويند نماز چه اثري در زندگي دارد و حال آ ...

■ چه كنيم تا از وسوسه هاي شيطان دور باشيم و صبحها از نماز غافل نشويم؟

ستيز و مجاهده با شيطان كاري مستمر و دايمي است و تا انسان در اين عالم زنده است و زندگي مي كند ادامه دارد. و دام هاي شيطان براي انسان هاي با تقوا و داراي كمال و شناخت بيشتر، ظريفتر و پيچيده تر و مخفي تر است. نخستين گام در مبارزه با شيطان اين است كه اطا ...

■ در بررسي هايي که بنده انجام دادم، مشاهده کردم بر اساس آيه 130 سوره طه اوقات نماز طور ديگري شرح داده شده و منابع روايي شيعه و به خصوص در نامه اي از حضرت علي(ع) به فرماندار مصر، اوقات نمازهاي يوميه مطابق آنچه امروزه اهل تسنن انجام مي دهند به صورت جداگانه بيان شده و حتي حضرت در نامه مذکور( که در نهج البلاغه آمده است) بيان مي دارند که نمازها را در اين اوقات به جماعت برگزار نماييد. بنابر اين چگونه مراجع تقليد و عموم شيعه نمازهاي پنج گانه را به صورت جدا از هم نمي خوانند و مثلا نماز ظهر و عصر را با هم مي خوانند؟

گرچه بنا به نظر تمامي فقهاي شيعه خواندن نماز در پنج نوبت (ظهر، عصر، مغرب، عشاء و صبح) امرى مستحب و بهره مندى از ثواب اول وقت و فضيلت وقت خاص را به دنبال دارد؛ ولى خواندن نماز در سه وعده نيز با آيات قرآن كريم تعارض ندارد. اصولاً آياتى كه با صراحت به ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز