■ چه روش هایی برای گرایش و جذب همکاران در اداره به نماز وجود دارد که از آنها استفاده کنیم

پاسخ: آنچه به نظر مي‌رسد به عنوان شرايط و زمينه‌هاي گرايش به نماز در کارمندان مؤثر است به شرح زير است.
1.‌ فضاسازي معنوي: فراهم ‎ساختن جو معنوي و ايجاد فضاي معنوي در اداره در ساعات و ايام خاص است مانند پخش برنامه‎هاي زيباي سرود و مدح اولياي معصوم:، صوت زيباي قرآن، شنيدن داستان‌هايي از احوالات علما، شهدا، اهل دل و تقوي، و در ايام عزاداري با نوحه‎هاي دلنشين، در ماه رمضان و اوقات ويژه عبادت با سرودهاي معنوي و فراهم سازي سفرهاي معنوي مانند عمره يا زيارت عتبات عاليات و... .
2. آراستگي محل برگزاري نماز: در حديث آمده است "نماز بدون پاکيزگي نماز نيست"، قبل از نماز بر وضو، مسواک زدن، لباس تميز پوشيدن و عطر زدن و ... توصيه شده است. در سوره بقره اشاره شده است: "خانه‌ مرا براى طواف‏كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه نگهداريد". مقارنت "نماز" با "مشورت" (نماز و هم‌انديشي)، "زکات" (نماز و همياري)، "قرض الحسنه" (نماز و قرض الحسنه)، "کمک به نيازمندان" (نماز و انفاق)، "قرباني کردن" (نماز و قرباني)، "تزکيه" (نماز و برنامه‌هاي اخلاقي)، "امر به معروف و نهي از منکر" (نماز و ارشاد)، "کار خير" (نماز و خدمات اجتماعي)، "بشارت" (نماز و اميدبخشي) و "برادري" (نماز و همدلي) گوياي اين امر است که نماز با برخي کارها و رفتارها همسويي بيشتري دارد.
3. هم جهت کردن محيط برگزاري نماز با نيازهاي محيطي و معيشتي نمازگزاران: در اين راستا موارد ذيل براي ترغيب کارمندان و مديران به نماز موثر واقع شود:
الف) قرار دادن ايستگاه‌هاي مشاوره و راهنمايي در نمازخانه‌ها و مساجد ادارات؛ راهنمايي در زمينه‌هاي مختلف زندگي و معيشتي.
ب) اجراي برنامه‌هاي همياري و همکاري در نمازخانه‌ها و مساجد ادارات. بدين معنا که کمک به همکاران، افراد بيرون از محيط اداري و افراد نيازمند به اجرا درآيد.
ج)‌ تدارک ديدن کرسي‌هاي اخلاق و تزکيه در کنار نماز.
د)‌ تأسيس انجمن ارشاد و امر به معروف و نهي از منکر مساجد محور با همکاري خود نمازگزاران.
ه) فعال کردن گروه‌هاي خدمات اجتماعي نظير بسيج و هلال احمر در ميان نمازگزاران.
و)‌ بنيان‌گذاري صندوق‌ قرض الحسنه مساجد مخصوص کارمندان.
ز) برگزاري جلسات اداري در نمازخانه قبل از ساعات نماز يا بعد از ساعات نماز.
ك)‌ برگزاري جلسات مشاوره يا اخلاق خانواده به صورت گروهي يا عمومي در محل اداره.
4. تشویق و پاداش: فايده تشويق و تقدير اين است که موجب نشاط و شادابي در امر يادگيري مي‌شود و باعث مي‌گردد که هر چه بيشتر از پيش در انجام وظايف خويش کوشا باشد.
5. دعوت از پيش نماز شايسته: رسول گرامي اسلام امام جماعت را نماينده مردم در نزد خداوند مي‌دانند و توصيه مي‌نمايند که مومنين سعي کنند بهترين‌ها را براي پيش‌نمازي برگزينند.
6. مختصر برگزار کردن نمازهاي جماعت: امير المومنين به عنوان امام و رياست عام بلاد اسلامي به يکي از مديران ارشدش (مالک اشتر نخعي) دستور مي‌دهد که: "هنگامى كه برخاستى و خودت را مهيا ساختى تا با مردم نماز گزارى، نماز را چندان طولانى مخوان كه مردم را پراكنده سازى، و سريع و تند هم مخوان كه آن را تباه كنى، زيرا در ميان مردمى كه با تو نماز مى‌گزارند، كسانى هستند كه عليل و بيمار و ناتوانند، يا گرفتارى و كار دارند".
7. تكريم اهل نماز و خادمين آن: در سوره مبارکه معارج نمازگزاران مورد تکريم قرار گرفته و با صفات شايسته تجليل شده است. در آن آيات شريفه، نمازگزاران، تحت عناوين افراد حساس به زندگي نيازمندان، پاکدامنان، امانت‌داران و وفاکنندگان به عهد و مدافع حقوق مؤمنين يادشده است. نسبت "مقام محمود" به نمازگزاران در همين راستا قابل تحليل است.
1398/7/10 ساعت 12:52
کد : 738
لینک مطلب

■ نماز خواندن بر روی فرش نجس آیا نماز خواندن بر روی فرش نجس صحیح است؟

محل سجده نمازگزار باید پاک باشد، ولی اگر مکان نمازگزار به غیر از جایی که پیشانی را بر آن می‌گذارد، نجس باشد، چنانچه نجاست آن به بدن یا لباس سرایت نکند، اشکال ندارد و نماز صحیح است. ...

■ نماز در مسجد اولویت دارد یا در حرم امام زاده؟ آیا حکم آن مربوط به همه امام‌زاده‌ها است؟

گروهی از فقها معتقدند، بر اساس برخی احادیث، ثواب نماز در حرم معصومان(ع) بیش از مسجد است،[1] ولی درباره نماز در حرم امام‌‌زادگان سفارش خاصی در منابع دینی مشاهده نمی‌شود؛ لذا نماز خواندن در مسجد، نسبت به حرم امام‌زادگان اولویت دارد، البته چه بسا بر ...

■ نماز خواندن با کلاه‌گیسی که از موی طبیعی ساخته شده و معلوم نیست آن موها از کافر است یا مسلمان، چه حکمی دارد؟

در بدن و لباس نمازگزار نباید عین نجس وجود داشته باشد. و در فرض سؤال، اگر کلاه‌گیس از موی طبیعی کافر(غیر اهل کتاب) تهیه شده باشد و موها نیز به گونه‌ای کاشته نشده باشد که قابلیت رشد داشته و به عبارتی جزء بدن فرد درآمده باشد، نماز خواندن با آن باطل است ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز