■ الجامع الصحیح (1)

 یکی از کتابهای شش گانة حدیثی اهل سنّت (صحاح سته )، تألیف ابوعیسی تِرْمِذی * .

 

نام این کتاب در منابع به صورتهای کتاب الصحیح (ابن ندیم ، ص 289)، صحیح الترمِذی ، الجامع الصحیح ، الجامع الکبیر ، السنن ، و الجامع آمده است (عِتر، ص 50). حاجی خلیفه (ج 1، ستون 559) پس از ذکر دو نام جامع الترمذی و السنن ، اولی را مشهورتر دانسته ، اما بَشّار عوَّاد معروف ، مصحح آخرین و بهترین چاپ کتاب ، با استناد به سخن ابن اثیر (ج 7، ص 460) نام الجامع الکبیر را برای آن برگزیده است ( رجوع کنید به ترمذی ، ج 1، مقدمة معروف ، ص 7).

 

این کتاب مقدمه ندارد و مشتمل بر پنجاه باب و یک بخش پایانی با عنوان «العلل » ( رجوع کنید بهج 6، ص 227ـ257) است که مؤلف در آن دیدگاهها و روش کار خود را در تدوین کتاب بیان کرده است . بر اساس آنچه ترمذی در العلل (ج 6، ص 227، 230) گفته ، به نظر می رسد سبب تألیف کتاب ، گردآوری ادله بوده است ، یعنی احادیث و آثاری که فقها بدانها استدلال کرده اند و نیز تبیین علل و احوال آنها از حیث صحت و سُقم (ترمذی ، ج 1، همان مقدمه ، ص 9).

 

الجامع الصحیح به چند باب بزرگ و هر باب به بابهای کوچک تر مشتمل بر احادیث صحیح و غیر آن تقسیم شده است و در مجموع 222 ، 2 باب و 956 ، 3 حدیث دارد. پس از هر حدیث ، میزان صحت یا حُسن یا ضعف آن بیان گردیده است (عتر، ص 49). عناوین ابواب (اصطلاحاً: تراجم ) این کتاب بر دو قسم است : تراجم عام که مشتمل اند بر احادیث و مسائل متعدد و ابواب فراوانی که در نوع موضوع اشتراک دارند، نظیر مسائل مربوط به نماز و زکات ، و ترمذی واژة «ابواب » را بر آنها اطلاق کرده ؛

تراجم جزئی که به مسئله ای معیّن اطلاق می شوند و ترمذی یک یا چند حدیث برای آنها آورده و واژة «باب » را برای آنها به کار برده است (همان ، ص 50). روش ترمذی درترتیب مطالب کتاب این است که نخست ترجمة (عنوان ) مسئله را آورده و سپس حدیث یا احادیثی ذکر کرده و آنگاه آرای فقها را در بارة آن مسئله آورده است . در مرحلة بعد، عمل آنان به آن حدیث یا احادیث را روشن ساخته و سپس از درجة صحت یا حُسن یا ضعف آن حدیث یا احادیث

 

سخن به میان آورده و نیز به ذکر رجال و اسانید آن پرداخته و به دنبال آن ، علل و طرق آنها را آورده و در آخر، احادیث دیگری را که متناسب با ترجمة باب باشد ذکر کرده است (همان ، ص 51).

 

نیمی از الجامع الصحیح به احکام و نیم دیگر آن به موضوعاتی چون مواعظ ، آداب ، تفسیر و مناقب اختصاص یافته است (همان ، ص 49). ترمذی در العلل (ج 6، ص 227) شیوة گزینش احادیث (شرط ) را چنین تشریح کرده که تمام احادیثی را که لااقل برخی علما بدان عمل کرده اند، جز دو حدیث ، در الجامع الصحیح آورده است .

 

یکی از ویژگیهای الجامع الصحیح این است که در آن در بارة صحت و سقم احادیث داوری شده و در اغلب موارد دلایل آن نیز آورده شده و به «عللِ» (نارساییها و اشکالات ) احادیث و احوال راویان و بیانِ مراتبِ آنها توجه شده است . این کتاب مشتمل بر آرای مشهورترین فقهایی است که پیش از ترمذی می زیستند و ترتیب و تبویب سهل الوصولی دارد (ترمذی ، ج 1، همان مقدمه ، ص 8). الجامع الصحیح به گفتة عِتر (ص 53 ـ54) هم واجد صناعت حدیث است هم فقه ، و علاوه بر فواید ویژة خود، جامع فواید صحیح بخاری و صحیح مسلم است . ترمذی به اِسناد توجه ویژه داشته ، طرق حدیث واحدی را برشمرده و اختلاف و اتفاق راویان آن را ذکر کرده است . وی به چهار شیوه ، اسناد روایات را آورده است : جمع آوری اسانید متعدد حدیث در یک سیاق ، برشمردنِ اسانید و ذکر متن پس از اِسناد اول ، جداگانه آوردن هر سند با متن حدیث آن ، منحصراً اشاره به اسانید (عتر، ص 76).

 

از دیگر ویژگیهای الجامع الصحیح ، آوردن حدیث در مناسب ترین باب و پرهیز از تکرار (عتر، ص 96) و نیز احتراز از تقطیع و تلخیص احادیث است (همان ، ص 99). در کتاب العلل ترمذی اصول و مسائلی را ذکر کرده که در الجامع الصحیح به آنها پایبند بوده است . وی در آن ، احوال احادیث را به اجمال بیان کرده و نیز مآخذ فقهی و حدیثی خود را آورده است . همچنین در آن به علم رجال و مشروعیت جرح و تعدیل و اقسام و احکام رجال پرداخته ، از طرق تحمل حدیث سخن به میان آورده ، به اختلاف علما اشاره کرده و به تفسیر اصطلاحات حدیثی پرداخته است (عتر، ص 55 ـ57).

 

منابعِ الجامع الصحیح ، بر اساس آنچه ترمذی در العلل آورده ، آثار فقهای اهل حدیث نظیر سفیان ثوری و مالک بن اَنس و احمدبن حنبل ( رجوع کنید به ترمذی ، ج 6، ص 228ـ229) و کتابهای رجالی نظیر التاریخ الکبیر بخاری و آثار ابوزُرْعه و دارِمی ( رجوع کنید بههمان ، ج 6، ص 229) بوده است .

 

در الجامع الصحیح انواع و اقسام حدیث آمده و از حیث رد و قبول ، به سه قسم صحیح و حسن و ضعیف تقسیم شده است (عتر، ص 146). ابن تَیْمیّه (ج 10، جزء 18، ص 14) این تقسیم بندی را ابتکار ترمذی دانسته است .

 

ترمذی در الجامع الصحیح اصطلاحات حدیثی را در معنای غیرشایع آنها به کار برده و گاه اصطلاحات غریبی نیز ابداع کرده که تفسیر و حل آنها دشوار است . وی همچنین گاه ترکیب غریبی از اصطلاحات حدیثی ساخته است (عتر، ص 148) مانند حسنٌ صحیحٌ (ترمذی ، ج 4، ص 5، 7، 70)، حسنٌ غریبٌ (همان ، ج 4، ص 26، ج 6، ص 7ـ 8) و حسنُ صحیحٌ غریبٌ (همان ، ج 4، ص 28، 30). ترمذی در ترجیح روایات هم بدین شیوه عمل کرده که حدیث را به دو وجه (مُرسل و موصول ، موقوف و مرفوع ) نقل و سپس مورد راجح را بیان و به حکم آن تصریح نموده است (عتر، ص 126).

 

در بارة اهمیت و اعتبار کتاب الجامع الصحیح از قول خود ترمذی نقل شده است که آن را بر علمای حجاز و عراق و خراسان عرضه کرده و آنها از آن اظهار رضایت کرده اند و بنابراین ، الجامع الصحیح در هر خانه ای که باشد گویی در آن خانه پیامبر سخن می گوید ( رجوع کنید بهذهبی ، ج 13، ص 274). خواجه عبداللّه انصاری ، الجامع ترمذی را سودمندتر از کتاب بخاری و مسلم دانسته زیرا معتقد بوده که این دو به کار علمای متبحر می آیند اما الجامع الصحیح به کار همگان می آید ( رجوع کنید به ذهبی ، ج 13، ص 277). ابن اثیر (ج 1، ص 194) نیز الجامع الصحیح را بهترین و پرفایده ترین ، خوش ترتیب ترین و کم تکرارترین کتاب حدیثی می داند که واجد مطالبی از قبیل وجوه استدلال و بیان انواع حدیث و جرح و تعدیل است که در دیگر کتابهای صحاح نیست .

 

ابونصرعبدالرحیم بن عبدالخالق ، مندرجات الجامع الصحیح را در چهار قسم ارزیابی کرده است : قسمی که صحت آن قطعی است ، قسمی که بنا بر شرط ابوداوود و نسایی صحیح است ، قسمی که ترمذی آن را برای ضدیت (مخالفت ) آورده و علت آن را هم بیان کرده ، و قسمی که مورد عمل برخی علما قرار گرفته است ( رجوع کنید بهذهبی ، ج 13، ص 274). اما ذهبی (همانجا)، ضمن اعتراف به سودمندی و پرفایده بودن الجامع الصحیح و اشتمال آن بر رئوس مسائل ، آن را حاوی پاره ای احادیث واهی و موضوع (جعلی ) می داند که بیشتر آنها در بارة فضائل است . در مجموع ، الجامع الصحیح ، از حیث شیوة اختیار حدیث (شرط )، پس از صحیح بخاری و صحیح مسلم قرار می گیرد (عتر، ص 64).

 

الجامع الصحیح را بسیاری از شاگردان ترمذی روایت کرده اند، اما روایت مشهور آن که تا امروز باقی مانده ، روایت ابوالعباس محمدبن احمدبن محبوب محبوبی مروزی است (ترمذی ، ج 1، همان مقدمه ، ص 13؛

عتر، ص 68) که آن را از ترمذی و نیز سعیدبن مسعود (دوست نَضْربن شُمَیل ) و دیگران روایت کرده است (ابن عماد، ج 2، ص 373). مشهورترین کسی که الجامع الصحیح را از محبوبی روایت کرده ، شاگردش ابومحمد عبدالجبار جرّاحی مروزی است (ترمذی ، ج 1، همان مقدمه ، ص 13) و مشهورترین کسی که این کتاب را از جرّاحی مروزی روایت کرده ، ابوالفتح عبدالملک بن ابی القاسم عبداللّه کروخی هروی است (همان مقدمه ، ص 14). با روایت کروخی ، الجامع الصحیح به طور گسترده منتشر شد و کسانی چون ابن جوزی و خطیب دَولَعی و عبدالوهاب بن سُکَینه ، آن را سماع کردند ( رجوع کنید به همانجا).

 

الجامع الصحیح از بدو انتشار مورد توجه محدّثان و فقها قرار گرفت و شروح و تعلیقات فراوانی بر آن نوشته شد ( رجوع کنید بهحاجی خلیفه ، ج 1، ستون 559؛

مبارکفوری ، مقدمه ، ج 1، ص 292ـ305؛

سزگین ، ج 1، ص 155ـ156؛

ترجمة عربی ، ج 1، جزء 1، ص 302ـ303). همچنین خلاصه هایی از آن فراهم شد ( رجوع کنید به مبارکفوری ، مقدمه ، ج 1، ص 304؛

سزگین ، ج 1، ص 156؛

ترجمة عربی ، ج 1، جزء 1، ص 303ـ304). مشهورترین شرح کهن آن شرح ابوبکر محمدبن عبداللّه اشبیلی مالکی (ابن عربی ؛

متوفی 543) با عنوانِ عارِضَةُالاَحْوَذِی است که در 1374ش / 1995 در بیروت چاپ شده است و مشهورترین شرح آن در قرون جدید شرح مبارکفوری با نام تحفة الاحوذی است (بیروت 1410/1990). قسمت «العلل » الجامع الصحیح را ابن رجب حنبلی به طور مستقل شرح کرده است (ریاض 2001). الجامع الصحیح نخستین بار در 1292 در دو جلد در بولاق چاپ شد (ترمذی ، ج 1، همان مقدمه ، ص 15). بشّار عوّاد معروف نیز در 1375ش / 1996 در بیروت چاپ محققانه ای از آن را در شش جلد با عنوان الجامع الکبیر منتشر کرد.

 

منابع :

(1) ابن اثیر، جامع الاصول فی احادیث الرسول ، چاپ عبدالقادر ارناؤوط ، بیروت 1403/1983؛

(2) ابن تیمیّه ، مجموع الفتاوی ، چاپ مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت 1421/2000؛

(3) ابن عماد؛

(4) ابن ندیم ؛

(5) محمدبن عیسی ترمذی ، الجامع الکبیر ، چاپ بشّار عوّاد معروف ، بیروت 1998؛

(6) حاجی خلیفه ؛

(7) ذهبی ؛

(8) فؤاد سزگین ، تاریخ التراث العربی ، ج 1، جزء 1، نقله الی العربیة محمود فهمی حجازی ، ریاض 1403/1983؛

(9) نورالدین عتر، الامام الترمذی و الموازنة بین جامعه و بین الصحیحین ، بیروت 1408/1988؛

(10) محمد عبدالرحمان مبارکفوری ، تحفة الاحوذی بشرح جامع الترمذی ، بیروت 1410/1990؛

 

 

(11) Fuat Sezgin, Geschichte des arabischen Schrifttums , Leiden 1967-1984.

 

/ اکبر ترابی /

1393/9/16 ساعت 09:48
کد : 12
دسته : منابع و آثار
لینک مطلب
کلمات کلیدی
الجامع الصحیح (1)
دانشنامه
لغت
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز