■ بَوْل

 واژه ای عربی به معنای پیشاب /گُمیز.

 

1) خواصّ درمانی . برخی از حکیمان دورة اسلامی برای بول آدمی و بعض جانوران خواصی ذکر کرده اند که عمدتاً مأخوذ از نوشته های دو حکیم یونانی ، جالینوس * (قرن دوم میلادی )، و دیوسکوریدس * (قرن اول میلادی ) است (مثلاً، رجوع کنید به هروی ، ذیل اَبْوال ] جمعِ بول [ ، ص 296ـ297؛ رازی ، ج 20، ص 157ـ160؛ انصاری شیرازی ، ص 76ـ77). جالینوس (ترجمة قدیم عربی ، به نقل ابن بیطار، ج 1، ص 127ـ 129)، از جمله ، می گوید: پیشاب ، حارّ و حادّ و بسیار جالی (=زداینده ، پاک کننده ) است . لذا گازُران جامه های بسیار چرکین را با آن می شویند. حرارت پیشاب آدمی از حرارت گمیز دیگر جانوران کمتر است . به سبب همین قوّة جَلاءِ (زدایندگی ) بول ، پزشکان زخمهای عمیق ، جَرَب ، زخمهای ریمِن ] و جز اینها [ را با آن درمان می کردند. خلاصه ای از گفته های دیوسکوریدس (ترجمة قدیم عربی ، به نقل ابن بیطار، همانجا؛ ترجمة قدیم انگلیسی ] 1655 میلادی [ ، ص 123ـ124) چنین است : خوردنِ پیشابِ خویش پادزهر افعی گزیدگی و سَمهای کُشنده است . ریختن آمیزة گمیز آدمی و نَطرون (بوره * ) بر جای گزشِ سگ هار و بر اندامِ مبتلا به جَرَب و خارش ، آنها را درمان می کند. جَلایِ (پاک کنندگیِ) گمیز کهن برای درمان زخمهای نمناکِ سَر، حَزاز (=«شورة سر»)، جربِ سر و آبله بیش از آنِ بولِ تازه است و از پراکنش زخمهایِ «خبیث » در بدن جلوگیری می کند. چکاندن پیشاب در گوش ، ریم گوش را می خشکاند. خوردن پیشاب پسرِ نابالغ نَفَس تنگی را درمان می کند. در مورد بیماریهای چشم ، گمیز و عسلِ جوشانده در آوندی مسین لکّة سفیدِ ] قرنیة [ چشم را می زداید و برای رفع رَمَد (=چشم درد) و تاری چشم سودمند است . با گمیز و مِسِ قُبرُسی چسبی می سازند که زرگران قطعات خود را با آن به هم می چسبانند. مالیدن دُرْدِ (رسوبِ) پیشاب نسبتاً کهن بر حُمره (=«بادِ سرخ »)، آن را آرام می کند. چکاندن گمیز گاو نر آمیخته به گَردِ مُرّ (=مورْد) در گوش ، گوشْ درد را تسکین می دهد. خوردن گمیز گاو نر یا گورخر با سُنبل الطّیب حَبَنِ (= استسقاء) لَحمی را رفع می کند. خوردن گمیز خر درمانگر درد گُرده است .

 

ابن بیطار از مؤلفی که نامش را نبرده است ، شیوة دقیق تهیة چسب مذکور، معروف به «لِزاق الذَّهَب » (=چَسبِ زر)، را نقل کرده است : پیشاب پسر نابالغ را چند روز در آفتاب در هاونی که خود و دسته اش مِسی باشد می کوبند تا مس بسیاری به آن پیشاب آمیخته شود. ضمناً این پیشاب مس آلود در علاج زخمهای «خبیث » دیر درمان اثر و «سود عجیبی دارد».

 

ابن بیطار از شریفِ اِدریسی * (متوفی 1166میلادی ) نیز نقل کرده که شُست و شوی چشمان با پیشاب ، هر بامداد و شام ، «عمو» (کذا؛ ظاهراً= عَمَش : ضعف بینایی همراه با اشکریزش ) را زایل می کند (همانجا). ابن سینا (ج 1، کتاب دوم ، ص 279) چند مطلب نسبتاً تازه دربارة بول دارد، مثلاً: بول گرم و خشک است . ضماد پیشاب آدمی آمیخته به خاکستر چوبِ رَز بر جای خونریزی ، خون را بند می آورد. ضماد پیشاب ، بویژه اگر به بورَق و شیرة ترش اُترج آمیخته شود، برای رفع تقشّر (= پوست پوست شدن )، خارش و بَرَص * سودمند است . به جای گمیزِ منعقد شده در آوند مسین (مذکور در بالا) می توان از پیشابِ پخته شده با کُرّاث (=تَره ) استفاده کرد. شستن موی سر با گمیز سگِ ماده ، موی را، همچون بهترین خضاب ، سیاه می کند.

 

مجوسی (ج 2، ص 135) فصل کوتاهی به خواص گمیزِ برخی از جانوران اختصاص داده است : نَطول (=کُمپرسِ گرم ، شست و شو) با گمیز دَواب یا نشستن در آن برای درد مفاصل سودمند است . گمیز شُتر گرم ، خشکاننده و قابض است ؛ درد سپرز و «الماء الاصفر» را درمان می کند؛ شستن سر با آن برای حَزاز و سَعْفَه (=گَری ؟)، چکاندن آن در گوش برای زخمهای گوش ، خوردن آن با یک نوشیدنی برای بادهای معده و روده ها و زهدان ، و استنشاق آن برای درمان نارسایی حس بویایی سودمند است . مالیدنِ گمیز سگ ، بر زگیل ، آن را از میان می برد. گمیز بُز برای استسقاء خوب است . گمیز گاو، اگر اشنان در آن خیسانده شود، برای دل درد ناشی از «سردی » و برای بواسیر سودمند است . گمیز گاومیش آمیخته به مُرّ، اگر در گوش چکانند، گوش درد ناشی از برودت را آرام می کند. گمیز شب پَره برای رفع سفیدی در ] قرنیة چشم [ سودمند است .

 

منابع : ابن بیطار، الجامعِ لمفردات الادویة و الاغذیة ، بولاق 1291؛ ابن سینا، کتاب القانون فی الطب ، بولاق 1294؛ علی بن حسین انصاری شیرازی ، اختیارات بدیعی (قسمت مفردات )، چاپ محمدتقی میر، تهران 1371 ش ؛ محمدبن زکریا رازی ، کتاب الحاوی فی الطب ، حیدرآباد دکن 1374ـ1390/1955ـ1971؛ علی بن عباس مجوسی ، کامل الصناعة الطبیة ، بولاق 1294؛ موفق بن علی هروی ، الابنیة عن حقایق الادویة ، بتصحیح احمد بهمنیار، چاپ حسین محبوبی اردکانی ، تهران 1346 ش ؛

 

Pedanius Dioscorides, The Greek herbal of Dioscorides , tr. John Goodyer, 1955, ed. R. T. Gunther, Oxford, 1934.

 

/ هوشنگ اعلم /

 

2) احکام فقهی . بول انسان و هر حیوان حرام گوشتی که دارای خون جهنده باشد نجس است (حکیم ، ج 1، ص 273؛ زحیلی ، ج 1، ص 151). این حکم تنها به استناد روایاتی است که به بحث حلال گوشتی و خون جهنده داشتن حیوانات پرداخته اند (حرّ عاملی ، ج 2، ص 1001ـ1002، 1007، 1013؛ کلینی ، ج 3، ص 57، 406؛ سابق ، ج 1، ص 27ـ 28؛ برای روایاتِ نجس نبودن بول حیوانات حلال گوشت رجوع کنید به کلینی ، ج 3، ص 57؛ ترمذی ، ج 1، ص 106ـ107). جدا از مسئلة نجاست ، پاره ای از فقهای امامیه ، بول را یکی از خبائث ، و آیة یُحلُ لَهُمُ الطَیِّباتِ وَ یُحَّرِمُ عَلیَهمُ الخبائِثِ (اعراف :157) را دلیل قرآنیِ حُرمت شرب و خرید و فروشِ همة انواع بول دانسته اند (نجفی ، ج 22، ص 20ـ21، ج 36، ص 391). با اینهمه ، خرید و فروش و نوشیدن بول برخی از چارپایان ، بویژه شتر، به دلیل مستندات روایی و خواص دارویی آن جایز بوده است ، تا آنجا که در برخی روایات بول شتر را از شیرش سودمندتر دانسته اند (کلینی ، ج 6، ص 338؛ بخاری جعفی ، ج 7، ص 13؛ ابن حنبل ، ج 1، ص 293). ازینرو برخی فقیهان نیز خرید و فروش بول شتر را بر این اساس ، و بول دیگر حیوانات حلال گوشت را به شرط وجود منفعت قابل اعتنا جایز دانسته اند (انصاری ، ج 1، ص 17ـ22).

 

خروج بول در هر شرایطی ناقض وضو و غسل است (نجفی ، ج 1، ص 393؛ ابن قدامه ، ج 1، ص 160). مکان یا شیئی که به بول متنجس شده می تواند با آب ، و در پاره ای موارد با زمینِ پاک یا تابش آفتاب تطهیر شود، اما به عکس سایر نجاسات ، نجاست بول با دو بار شستن از بین می رود (طباطبایی یزدی ، ج 1، ص 107، 109، 124، 129، برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به طهارت * ). در فقه اسلامی در شرایطی خاص بول کردن ـ به دلیل حرمت یا کراهت ـ نهی شده است ، از جمله : بول کردن رو به قبله ، در ملک غصبی ، در آب و بویژه در آب راکد، در حال ایستاده ، زیر درختان میوه دار، در معابر عمومی ، در لانة حیوانات یا حشرات ، یا در حال خوردن و آشامیدن یا سخن گفتن (جزیری ، ج 1، ص 93ـ97؛ نجفی ، ج 2، ص 59، 70، 73). نیز در روایات امامیه توصیه شده است که مکان دفع بول (مبال یا بالوعه ) حَدِّ معینی از چاه آب آشامیدنی فاصله داشته باشد. این فاصله به نسبت سختی یا نرمی زمین و هم سطحی چاه آب با بالوعه و عدم آن ، متفاوت است (نجفی ، ج 1، ص 280ـ289).

 

منابع : علاوه بر قرآن ؛ ابن حنبل ، مسندالامام احمدبن حنبل ، بیروت ] بی تا. [ ؛ ابن قدامه ، المغنی ، بیروت 1403/1983؛ مرتضی بن محمد امین انصاری ، کتاب المکاسب ، قم 1411؛ محمدبن اسماعیل بخاری جعفی ، صحیح البخاری ، استانبول 1401/1981؛ محمدبن عیسی ترمذی ، سنن الترمذی ، استانبول 1401/1981؛ عبدالرحمان جزیری ، کتاب الفقه علی المذاهب الاربعة ، استانبول 1404/1984؛ محمدبن حسن حر عاملی ، وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة ، چاپ عبدالرحیم ربانی شیرازی ، بیروت 1403/1983؛ محسن حکیم ، مستمسک العروة الوثقی ، قم 1404؛ وهبه مصطفی زحیلی ، الفقه الاسلامی و ادلته ، دمشق 1404/1984؛ سید سابق ، فقه السنّة ، بیروت 1407/1987؛ محمد کاظم بن عبدالعظیم طباطبایی یزدی ، العروة الوثقی ، تهران ] بی تا. [ ؛ محمدبن یعقوب کلینی ، الکافی ، چاپ علی اکبر غفاری ، بیروت 1401؛ محمد حسن بن باقر نجفی ، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام ، بیروت 1981.

 

/ مرتضی کریمی نیا /

1394/2/23 ساعت 11:32
کد : 67
دسته : فقه
لینک مطلب
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز